Στην σημερινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πατρέων, ο Δήμαρχος Κώστας Πελετίδης, θα ενημερώσει το Σώμα για τον προγραμματισμό των έργων στην Μαρίνα.

Στην εισήγησή του ο Δήμαρχος πρόκειται να αναφέρει τα εξής:

«Βασικός μας στόχος για την περιοχή της Μαρίνας είναι να υπάρξει ριζική αναδιαμόρφωσή της, προς όφελος των δημοτών και των επισκεπτών της πόλης μας, δημιουργώντας ένα νέο πόλο αναψυχής, περιπάτου, αθλητισμού, με ελεύθερη πρόσβαση για το κοινό.

Η αξιοποίηση άλλωστε του παραλιακού μετώπου της πόλης μας, για το σύνολο του οποίου έχει προχωρήσει ο Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός, συνεπάγεται ότι πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις και στις υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις, σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου υψηλής αισθητικής, με γνώμονα τα πολλαπλά οφέλη για την τοπική κοινωνία.

Σημειώνεται εδώ ότι ο Δήμος Πατρέων, κατόπιν πολύχρονων και συντονισμένων ενεργειών, κατάφερε να του παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο τον Ιούλιο του 2018, το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης για 99 έτη του θαλασσίου αστικού μετώπου της Πάτρας, στο οποίο ανήκει και η Μαρίνα Πατρών. Η Μαρίνα, υπαγόταν πριν στο Υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ τώρα, που στόχος μας είναι να αδειοδοτηθεί ως τουριστικός λιμένας, υπάγεται στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού.

Ο τουριστικός λιμένας σκαφών αναψυχής είναι ο χερσαίος και θαλάσσιος χώρος που προορίζεται κατά κύριο λόγο για να υποστηρίζει λειτουργικά τον ελλιμενισμό των μικρών λεμβούχων, σκαφών αναψυχής και ναυταθλητισμού. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, μία κατηγορία τουριστικού λιμένα είναι η «Μαρίνα».

Η Υπουργική Απόφαση 11214/2012 (ΦΕΚ 2339/Β/21.08.2012), προβλέπει κατ’ ελάχιστον απαιτήσεις ως προς τις εγκαταστάσεις που θα πρέπει να διαθέτουν οι μαρίνες:

  • Εγκαταστάσεις για τη διοίκηση του λιμένα, συμπεριλαμβανομένων εγκαταστάσεων άλλων συναφών αρχών.
  • Θέση πρόσδεσης σκάφους του λιμενικού σώματος.
  • Εγκατάσταση σταθμού πρώτων βοηθειών (γραφείο, κ.λπ.).
  • Δίκτυο παροχών (νερού, ηλεκτρικού ρεύματος, επικοινωνιών, κ.λπ.).
  • Εγκαταστάσεις συλλογής, προσωρινής αποθήκευσης και ασφαλούς απομάκρυνσης των βιολογικών και των πετρελαιοειδών – ελαιωδών καταλοίπων.
  • Χώροιστάθμευσης.
  • Εγκαταστάσεις εξυπηρετήσεων υγιεινής και ενδιαίτησης, με εξασφάλιση προσβασιμότητας ΑμεΑ.
  • Συστήματα ασφάλειας της ζώνης του τουριστικού λιμένα, όπως ορίζονται στις κείμενες διατάξεις (πυρασφάλεια της ζώνης του λιμένα, συστήματα επίβλεψης των εγκαταστάσεων, κ.λπ.).
  • Εγκαταστάσεις αποθηκών.
  • Καταστήματα διάθεσης ειδών πρώτης ανάγκης.

Για τη λειτουργία μαρίνας απαιτείται η χωροθέτηση αυτής και εν συνεχεία η άδεια λειτουργίας αυτής.

Η διαμορφωμένη έως σήμερα Μαρίνα έχει χωρητικότητα περίπου 600 σκαφών. Αποτελείται από τρεις λιμενολεκάνες βάθους 3,5 μέτρων, οκτώ σταθερές προβλήτες και τρεις πλωτές. Προστατεύεται από κυματοθραύστη μήκους 620 μέτρων δυτικά και 52 μέτρων βόρεια. Τα όριά της ορίζονται προς βορά με την εκβολή του ποταμού Μείλιχου, προς νότο με τη νοητή προέκταση της οδού Πέντε Πηγαδίων προς τη θάλασσα, προς την ανατολή με την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου και προς τη δύση με τον τεχνικό κυματοθραύστη και εν γένει τις εγκαταστάσεις που βρίσκονται εντός χερσαίου και θαλάσσιου χώρου. Το συνολικό εμβαδόν του χερσαίου τμήματος (συμπεριλαμβανομένων των κυματοθραυστών) ανέρχεται στα 59.678 τ.μ.

Η πλειοψηφία των σκαφών είναι μόνιμα ελλιμενιζόμενα, όμως υπάρχει και προβλήτα για διερχόμενα και φιλοξενούμενα σκάφη.

Επίσης, στο χερσαίο της τμήμα περιλαμβάνονται τα εξής κτίρια: Αναψυκτήριο – Τελωνείο, τουαλέτες, χώρος στάθμευσης Ι.Χ., καρνάγια, κτίριο που χρησιμοποιείται από τον ΟΠΑΘΑ, εννέα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, το γραφείο του Τμήματος Διαχείρισης Λιμενικής Ζώνης του Δήμου, παιδική χαρά, υπαίθριο ανοικτό θέατρο και λιμενικές εγκαταστάσεις.

Όσον αφορά στην υφιστάμενη κατάσταση και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε:

Πρόκειται για εγκατάσταση γερασμένη με πολλά προβλήματα στις υποδομές της, που καθιστούν τη λειτουργία της δύσκολη.

Συγκεκριμένα, υπάρχει θέμα με το δίκτυο νερού, όπου έχουν γίνει αρκετές προσωρινές συνδέσεις. Αντίστοιχο πρόβλημα έχουμε και με το δίκτυο ηλεκτρισμού.

Οι πλωτές εξέδρες, κυρίως, έχουν σοβαρά προβλήματα και γι’ αυτό το λόγο πρόσφατα αφαιρέθηκε τμήμα από την πρώτη πλωτή εξέδρα, ώστε να αποφύγουμε ατυχήματα, ειδικά κατά τη χειμερινή περίοδο. Επίσης, οι υποδομές στο χερσαίο τμήμα χρήζουν επισκευών.

Τα ευρήματα της ύφαλης αυτοψίας καταδεικνύουν εκτεταμένα προβλήματα στα περισσότερα τμήματα της Μαρίνας, είτε λόγω κακοτεχνιών από κατασκευής, είτε λόγω μεταγενέστερων βλαβών. Σε αρκετές περιοχές η έκταση των καταγεγραμμένων προβλημάτων είναι τέτοια, ώστε τα έργα να καθίστανται μη λειτουργικά, έως και επισφαλή για τους χρήστες της Μαρίνας.

Αντιμετωπίζουμε, εκτός αυτών, ζήτημα με τις λεηλασίες στα κτίρια, όπως αυτό του πρώην «Λάγιου», όπου πρόσφατα έγινε καθαρισμός και είμαστε στη διαδικασία αποκατάστασης των υαλοπινάκων.

Ως προς τη διοικητική – διαχειριστική λειτουργία του Τμήματος, το 2020 οι οφειλές είναι μειωμένες σε σχέση με τα προηγούμενα έτη κατά περίπου 45%.

Σε τι ενέργειες έχουμε προβεί και πώς προχωράμε:

Βρισκόμαστε στη φάση που γίνονται οι απαραίτητες μελέτες για την αδειοδότηση της Μαρίνας ως τουριστικού λιμένα, πράγμα που περιλαμβάνει τη δημιουργία φακέλου.

Έχει συνταχθεί από τις υπηρεσίες του Δήμου Τοπογραφικό Διάγραμμα. Εκτελέστηκε Βυθομέτρηση από την Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού, της οποίας εκκρεμεί η παραλαβή. Ταυτόχρονα, εκπονείται από τις Υπηρεσίες μας η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και εκκρεμεί η νομιμοποίηση / ρύθμιση αυθαιρέτων κτισμάτων στο χώρο της Μαρίνας. Ο Σύμβουλος που έχουμε για το θέμα, συνεργάζεται για όλα τα ζητήματα με τις Υπηρεσίες μας, ενώ πριν λίγες ημέρες, προχώρησε σε υποθαλάσσια αυτοψία του χώρου.

Στους πρώτους μήνες του 2021 έχουμε στόχο να ολοκληρωθεί η σύνταξη του Φακέλου Χωροθέτησης, ώστε να κατατεθεί για τη διαδικασία των εγκρίσεων.

Λόγω των ευρημάτων της πρόσφατης ύφαλης αυτοψίας κρίνεται επιβεβλημένη η εκπόνηση μελετών επισκευής – αποκατάστασης του συνόλου των υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων της Μαρίνας για την εξασφάλιση της ευστάθειας και της λειτουργικότητας των έργων. Για εξοικονόμηση χρόνου εξετάζουμε την ανάθεση και εκπόνηση των αναγκαίων μελετών επισκευής και αποκατάστασης, παράλληλα και μέσα στο χρόνο που θα απαιτηθεί για την αδειοδοτική διαδικασία νομιμοποίησης και έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων της υφιστάμενης κατάστασης. Ακολούθως, θα είναι δυνατή η εκτέλεση των απαραίτητων έργων επί νομίμως υφιστάμενου «υποβάθρου».

Όσον αφορά στα κτίρια που βρίσκονται εντός του χώρου της Μαρίνας, σύμφωνα με το Άρθρο 67 του Ν. 4554/2018 για την νομιμοποίηση κάθε κατασκευής σε αποχαρακτηρισθείσα λιμενική ζώνη απαιτούνται:

Τεχνική Περιγραφή, Εγκεκριμένη Στατική Μελέτη, Τοπογραφικό διάγραμμα και Εγκεκριμένη Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Όσον αφορά στις Στατικές Μελέτες ισχύουν τα εξής:

Για τα κτίρια κατά μήκος της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου βρέθηκαν οι στατικές μελέτες από το αρχείο της Πολεοδομίας οι οποίες και αποστάλθηκαν στο Σύμβουλο.

Για το Κτίριο «Λάγιος» αναμένονται στοιχεία από το αρχείο του ΟΛΠΑ, σε αντίθετη περίπτωση θα ανατεθεί σχετική στατική μελέτη.

Για το κτίριο Διοίκησης της Μαρίνας και για το Θεατράκι βρέθηκαν από το Σύμβουλο στατικά σχέδια, τα οποία αξιολογούνται και αναλόγως υπάρχει το ενδεχόμενο ανάθεσης σχετικής στατικής μελέτης. Τα στατικά σχέδια της καφετέριας «Θεατράκι» δεν αντιστοιχούν στην υφιστάμενη κατάσταση συνεπώς απαιτείται ανάθεση σχετικής στατικής μελέτης.

Το κτίριο «ΟΠΑΘΑ» και οι τουαλέτες πλησίον του κτιρίου «Λάγιος» δεν έχουν οικοδομικές άδειες, συνεπώς απαιτείται ανάθεση στατικής μελέτης.

Η νομιμοποίηση γίνεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών».

Πηγή: patrastimes.gr