Το σύστημα της απλής αναλογικής για το οποίο επί χρόνια γινόταν λόγος, δυστυχώς εφαρμόστηκε απροετοίμαστα και πειραματικά στην Αυτοδιοίκηση χωρίς να έχει δημιουργηθεί μια αντίστοιχη παιδεία ως προς τις συγκλίσεις δυνάμεων, χωρίς να υπάρχει κουλτούρα συναινέσεων και παραγωγικών συνεργασιών.

Η απλή αναλογική στην Αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού δεν ήρθε ως ανάγκη των καιρών, μετά την απαιτούμενη  ωρίμανση των συνθηκών, αλλά ως υποχρεωτικό μέτρο στο οποίο έπρεπε να προσαρμοστούν  οι Δήμοι και οι Περιφέρειες χωρίς να είναι έτοιμοι για μια τέτοια εξέλιξη.

Μάλιστα το γεγονός ότι αυτό το εκλογικό σύστημα εφαρμόστηκε πρώτα στην Αυτοδιοίκηση και όχι σε κεντρικό επίπεδο, οδήγησε σε πολλά προβλήματα  καθώς στην Αυτοδιοίκηση απαιτείται η λήψη άμεσων αποφάσεων οι οποίες ελλείψει συναινέσεων δεν είναι δυνατόν να ληφθούν, τουλάχιστον όχι χωρίς τριβές, εντάσεις και στρεβλώσεις.

Ο πολίτης ενός Δήμου δεν μπορεί να περιμένει την επίλυση ενός προβλήματος της καθημερινότητας μετά από μήνες λόγω μη συνεννοήσεων.

Τα προβλήματα από τη βεβιασμένη και σίγουρα χωρίς προετοιμασία εφαρμογή  της απλής αναλογικής τα είδαμε σε όλους σχεδόν τους Δήμους, από τον πιο μικρό μέχρι τον πιο μεγάλο.

Τα είδαμε και από τις –ελεγχόμενες συνταγματικά- νομοθετικές ρυθμίσεις που εφάρμοσε η κυβέρνηση προκειμένου να λειτουργήσουν ομαλά οι Δήμοι.

Και βεβαίως τα είδαμε και στον δικό μας Δήμο όπου δεν κατέστη δυνατόν, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλαμε για να λειτουργήσουμε σε ένα πλαίσιο  συναινέσεων, να επιτύχουμε την σύγκλιση για το καλό της πόλης.

Εμείς δηλώσαμε εξ αρχής υπέρ των συνεργασιών. Απευθύναμε επανειλημμένα εκκλήσεις στη Δημοτική Αρχή της Πάτρας να συμμετέχει σε διαδικασίες διαλόγου για να πάνε μπροστά τα θέματα της πόλης. Εισπράξαμε πλήρη άρνηση, κατάταξή μας σε «μαύρα μέτωπα»- καθώς έτσι βλέπει η Δημοτική Αρχή τις συνεργασίες- και βεβαίως εισπράξαμε και την άρνησή της να υλοποιήσει ακόμη και ειλημμένες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου κάτι που σαφώς αποτελεί δημοκρατική στρέβλωση.

Είναι πλέον ηλίου φαεινότερον, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον την πόλη μας, ότι η Δημοτική Αρχή της Πάτρας δεν μπορεί να υπηρετήσει την απλή αναλογική γιατί δεν το θέλει.

Όταν λοιπόν βρίσκεσαι ενώπιον τέτοιων καταστάσεων και μάλιστα με τέτοιες συμπεριφορές ακόμη και από δημοτικούς παράγοντες που εξακολουθούν να διατείνονται ότι είναι υπέρ της απλής αναλογικής, δεν μπορείς να μιλήσεις για την αναγκαιότητα συνέχισης του συγκεκριμένου συστήματος. Τουλάχιστον όχι υπό τις παρούσες συνθήκες. Όχι πριν αλλάξει η νοοτροπία μας.

Οι πόλεις και οι περιφέρειες πρέπει να διοικηθούν. Και για να διοικηθούν σωστά με την απλή αναλογική, θα πρέπει πριν την βάλουμε ξανά στο τραπέζι να την έχουμε δοκιμάσει και να είμαστε βέβαιοι ότι έχει αποδώσει. Η Αυτοδιοίκηση δεν είναι πειραματόζωο.

Η ενίσχυση της κυβερνησιμότητας των Δήμων με αναλογικότερο τρόπο,  ώστε ο συνδυασμός που πλειοψήφησε να έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων και κατ’ επέκταση την δυνατότητα να διοικήσει τον Δήμο και να λαμβάνει αποφάσεις, είναι  υπ΄αυτή την έννοια μια διαδικασία που ανακύπτει ως αναγκαία.

Το θέμα είναι τι προτείνουμε στη θέση του προηγούμενου συστήματος. Διότι στην προκειμένη περίπτωση σε ορισμένα σημεία του προτεινόμενου νέου νόμου εντοπίζονται αστοχίες ορισμένες εκ των οποίων βάλλουν και κατά της δημοκρατικής εκπροσώπησης.

Καταθέτουμε λοιπόν  προς ψήφιση τις Προτάσεις – Παρατηρήσεις της Π.Ε.Δ. Δυτικής Ελλάδας για τον νέο εκλογικό νόμο της Τ.Α., έτσι όπως αυτές κατατέθηκαν στη συνεδρίαση  του το ΔΣ της ΠΕΔ.ΔΕ την Δευτέρα 8/2 με στόχο το Όργανο να συμβάλει με τις θέσεις του στην δυστυχώς εξαιρετικά σύντομη, δημόσια διαβούλευση, που έχει ξεκινήσει το Υπουργείο για έναν τόσο σοβαρό νόμο που αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση στο σύνολό της.

H ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΗΜΩΝ (Π.Ε.Δ) ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Με ένα σύνολο προτάσεων και παρατηρήσεων για το νέο εκλογικό νόμο που προωθεί το ΥΠ.ΕΣ και με αποκλειστικό θέμα αυτό, ολοκλήρωσε την συνεδρίαση του το ΔΣ της ΠΕΔ.ΔΕ την Δευτέρα 8/2 . Σκοπός της συνεδρίασης ήταν να συμβάλει με τις θέσεις του οργάνου, στην δυστυχώς εξαιρετικά σύντομη, δημόσια διαβούλευση, που έχει ξεκινήσει το Υπουργείο για ένα τόσο σοβαρό νόμο που αφορά την ΤΑ στο σύνολο της.

Αναλυτικά

 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ – ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

  •   Εκλογή Δημοτικής αρχής.

Συμφωνούμε με την εισήγηση ως προς το ποσοστό του επιτυχόντα συνδυασμού (43%+1). Επίσης, προτείνουμε ως επιτυχών να θεωρείται ο συνδυασμός που θα έχει διαμορφώσει μια διαφορά από τον 2ο συνδυασμό τουλάχιστον 5 ποσοστιαίων μονάδων.

Το πλαφόν του 3% έχει νόημα εάν μιλάμε για Δημοτικά Συμβούλια των 30-35 Δημοτικών Συμβούλων. Στα Δημοτικά Συμβούλια με λιγότερα μέλη δεν έχει νόημα το πλαφόν του 3%, αφού το εκλογικό μέτρο είναι ούτως ή άλλως μεγαλύτερο. Συνεπώς ίσως θα έπρεπε να υπάρχει διαφορετική αναφορά στο θέμα του πλαφόν εισόδου που θα κλειδώνει με το μέτρο εκλογής. Για παράδειγμα το πλαφόν εισόδου να είναι το εκλογικό μέτρο +1%

  •   Αριθμός μελών Δημοτικού Συμβουλίου

Διαφωνούμε με τη μείωση των δημοτικών συμβούλων. Τα περισσότερα μέλη των ΔΣ ενισχύουν την αντιπροσωπευτικότητα και συμβάλλουν στη δημοκρατικότερη λειτουργία των συλλογικών οργάνων. Επιπλέον, είναι άμισθα και δεν επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό των δήμων.

Συμφωνούμε με την προσαύξηση των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων κατά 120%.

Στις μονοεδρικές εκλογικές περιφέρειες, οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι, να είναι +1 (δηλ. 3 υποψήφιοι).

  •   Αναλογική συμμετοχή

Η αναλογική συμμετοχή και των δύο φύλων και κυρίως των γυναικών, βοηθάει τα ψηφοδέλτια και τους Δήμους. Σημασία δεν έχουν τα ποσοστά αλλά να πείσουμε περισσότερες γυναίκες να συμμετέχουν στις εκλογές. Πρέπει να συμβάλουμε στην αντιπροσωπευτική συμμετοχή των δύο φύλων και στα ψηφοδέλτια και στα Δημοτικά Συμβούλια. Συμφωνούμε με την ποσόστωση από κάθε φύλο στο 33%.

  • Κατανομή εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου

Συμφωνούμε εν μέρει με την εισήγηση. Ο συνδυασμός του Δημάρχου να διαθέτει τη πλειοψηφία στο Δ.Σ. αλλά με αναλογικότερη κατανομή των εδρών.

Θεωρούμε ανεδαφική την πρόβλεψη για κατάρτιση συνδυασμών 3,5 μήνες πριν τις εκλογές. Ένας μήνας πριν τις εκλογές είναι ικανό χρονικό διάστημα.

Η παρατεταμένη προεκλογική περίοδο θα παραλύσει τους δήμους, σε περίοδο θέρους και θα αποθαρρύνει ενεργούς πολίτες για συμμετοχή τους στα αυτοδιοικητικά δρώμενα.

Συμφωνούμε με την κατάργηση της 3ης κάλπης.

Διαφωνούμε με τη μείωση των κοινοτικών συμβούλων.

Εκπρόσωπος κοινότητας να εκλέγεται για κοινότητες έως 200 κατοίκους στο ίδιο ψηφοδέλτιο. Είναι σωστή, στη φάση αυτή, η ενιαία κατάρτιση παραταξιακών ψηφοδελτίων, κάτι που θα πρέπει να γίνει και για τα τοπικά συμβούλια ακόμη και κάτω των 500 (200) κατοίκων. Διαφωνούμε απόλυτα με την κατάργηση των συμβουλίων κοινότητας στις έδρες των δήμων. Να διατηρηθούν ως έχουν.

Διαφωνούμε με την κατανομή εδρών στις δημοτικές κοινότητες άνω των 500 (200) κατοίκων (να ανήκουν τα 3/5 των συμβούλων στον επιτυχόντα συνδυασμό στις δημοτικές εκλογές). Δεν μπορεί να μην λαμβάνεται υπόψη η επιλογή της τοπικής κοινωνίας. Εξάλλου δεν τεκμαίρεται ότι έχουν δημιουργηθεί προβλήματα από την μέχρι τώρα κατανομή των εδρών. Να διατηρηθούν ως έχουν (απλή αναλογική)

Συμφωνούμε με την προσαύξηση στο 150% για τους υποψήφιους συμβούλους κάθε δημοτικής κοινότητας.

  •    Διάρκεια δημοτικής περιόδου.

Συμφωνούμε με την προτεινόμενη θητεία και τον χρόνο των εκλογών

  •  Παράβολα

Διαφωνούμε απόλυτα με το ύψος  Να διαμορφωθεί σε 100  50  20ευρώ αντίστοιχα.

  •  Κατάρτιση συνδυασμών

Διαφωνούμε με την πρόταση του νόμου. Προτείνουμε ένας συνδυασμός να θεωρείται  πλήρης εάν κατεβάζει υποψηφίους πέραν του κεντρικού ψηφοδελτίου (κορμού) στα 2/3 του αριθμού των δημοτικών κοινοτήτων.

  • Σταυροδοσία

Δεν διευκρινίζεται ή δεν είναι σαφές εάν θα υπάρχει διαφορετική σταυροδοσία για κάθε εκλογική περιφέρεια

Πηγή: patrastimes.gr