Η Εκπαίδευση ως Εθνική Υπόθεση και η Ανάγκη Υψηλών Επενδύσεων

Η Εκπαίδευση ως Εθνική Υπόθεση και η Ανάγκη Υψηλών Επενδύσεων

Ακούγεται συχνά ότι η Εκπαίδευση είναι η κορυφαία προτεραιότητα της κυβέρνησης, όμως τα στατιστικά στοιχεία του ΟΟΣΑ αποδεικνύουν το αντίθετο. Στις 32 χώρες που αναλύθηκαν όσον αφορά τις δαπάνες για την εκπαίδευση, η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία, με μόλις 5,6% του κρατικού προϋπολογισμού να κατευθύνεται στην Εκπαίδευση, χωρίς να περιλαμβάνονται οι δαπάνες για την έρευνα. Ακόμη και αν ληφθούν υπόψη οι δαπάνες για έρευνα, και πάλι η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία με ποσοστό 6,1%.

Είναι ενδεικτικό πως στην Ευρώπη των 25, τα αντίστοιχα ποσοστά ανέρχονται σε 8,3% για την εκπαίδευση και 8,9% για την έρευνα και εκπαίδευση, ενώ στις χώρες του ΟΟΣΑ το μέσο ποσοστό ήταν 9,1% και 10%. Ενδεικτικά, η Τουρκία επενδύει 9,7% στην εκπαίδευση και 10,7% στην έρευνα και εκπαίδευση, ενώ η Ελλάδα επενδύει μόνο το 61,53% αυτών των χρημάτων για την εκπαίδευση.

Η κατάσταση αυτή παράγει ορατά αποτελέσματα στα σχολεία μας: σοβάδες που πέφτουν, κλειστά γυμναστήρια, παλιά υπολογιστικά συστήματα και ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού είναι μερικά από τα ζητήματα που πηγάζουν από την έλλειψη επένδυσης στην εκπαίδευση. Παράλληλα, η απουσία βοηθητικού προσωπικού στα σχολεία, όπως επιστάτες, μεγαλώνει και την πίεση.

Από την άλλη πλευρά, οι γονείς συνεχίζουν να επιβαρύνονται οικονομικά, φέρνοντας νταντάδες για τα μικρότερα παιδιά ή πληρώνοντας για δραστηριότητες όπως μουσική και αθλητισμό, τις οποίες δεν μπορούν να βρουν στα σχολεία. Η έλλειψη κατάλληλων χώρων και εξοπλισμού σημαίνει ότι τα παιδιά αναγκάζονται να στραφούν σε φροντιστήρια για ξένες γλώσσες και σε κέντρα μελέτης, καθώς οι γονείς τους δεν έχουν τον χρόνο ή την ενέργεια για να τα υποστηρίξουν.

Οι επιπτώσεις της μειωμένης χρηματοδότησης στην εκπαίδευση επηρεάζουν τη μαθησιακή διαδικασία, με τα αποτελέσματα στις εξετάσεις να είναι πολύ χαμηλά. Οι μαθητές συχνά αποτυγχάνουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, ενώ οι επιδόσεις τους στον διαγωνισμό PISA είναι απογοητευτικές. Αυτή η έλλειψη κατάρτισης και στήριξης οδηγεί σε μαθητές που τελειώνουν το Δημοτικό χωρίς τις απαραίτητες γνώσεις, παρ’ ότι οι γονείς τους προσπαθούν να τους δώσουν την καλύτερη εκπαίδευση.

Αν θέλουμε να πορευτούμε προς μια σημαντική βελτίωση στην εκπαίδευση, είναι αναγκαίο να την καταστήσουμε εθνική προτεραιότητα με σχέδιο, συναίνεση και κατάλληλη χρηματοδότηση. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να προσφέρουμε στα παιδιά μας την ευκαιρία να προοδεύσουν και να επιβιώσουν δημιουργικά στη ζωή τους.

Πηγή: naftemporiki.gr