Μέσω της καθιέρωσης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) το 2021, οι κενές θέσεις στα ΑΕΙ ανήλθαν σε περίπου 10.000 ανά έτος. Αυτή η εξέλιξη επηρεάζει κυρίως τα περιφερειακά ΑΕΙ, που ήδη είχαν περιορισμένη ζήτηση λόγω της απόστασής τους από μεγάλα αστικά κέντρα. Ο κίνδυνος για αυτά τα Τμήματα είναι υπαρκτός: χωρίς φοιτητές, δεν έχουν μέλλον.
Για να ενισχύσουν την προσέλευση φοιτητών, πολλά περιφερειακά ΑΕΙ εξετάζουν το ενδεχόμενο ένταξής τους και σε επιπλέον πεδία. Αυξάνοντας τον αριθμό των υποψηφίων που μπορούν να δηλώσουν ένα Τμήμα, ελπίζουν να προσελκύσουν περισσότερους φοιτητές. Ιδιαίτερα ελκυστική είναι η ένταξη στο 4ο Πεδίο, καθώς οι υποψήφιοι από αυτό το Πεδίο έχουν κατά κανόνα χαμηλότερες απαιτήσεις για την ΕΒΕ σε σχέση με τους υποψηφίους του 2ου Πεδίου. Φέτος, η ελάχιστη ΕΒΕ στο 4ο Πεδίο ήταν 8,31, ενώ στο 2ο 9,72. Αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι του 2ου Πεδίου μπορεί να αποκτήσουν πρόσβαση σε Τμήματα με χαμηλότερους βαθμούς.
Ωστόσο, η ένταξη σε διαφορετικά Πεδία προκλητικά εγείρει ζητήματα δικαιοσύνης στο σύστημα εισαγωγής, καθώς οι υποψήφιοι εξετάζονται σε διαφορετικά μαθήματα με διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας. Για παράδειγμα, αν τα Τμήματα Μαθηματικών προσδιορίσουν ένταξη στο 4ο Πεδίο, οι υποψήφιοι από αυτό το Πεδίο θα έχουν πλεονέκτημα λόγω της ευκολότερης εξεταστικής ύλης, κάτι που μπορεί να αδικήσει τους υποψηφίους του 2ου Πεδίου που έπρεπε να εξεταστούν σε πιο απαιτητικά μαθήματα.
Η ένταξη και σε επιπλέον Πεδίο μπορεί να προκαλέσει προβλήματα και στις σπουδές των φοιτητών. Υποψήφιοι του 4ου Πεδίου συχνά υιοθετούν στρατηγικές αποφυγής μαθημάτων όπως η Φυσική, που απαιτούν υψηλές γνώσεις, κάτι που μπορεί να τους οδηγήσει σε αδυναμία παρακολούθησης απαιτητικών σπουδών σε Τμήματα που τα απαιτούν. Πολλά Τμήματα, όπως αυτά του περιβάλλοντος ή της Μηχανικής, απαιτούν γνώσεις Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας, που οι υποψήφιοι του 4ου Πεδίου συχνά δεν κατέχουν.
Η ανάγκη να εξετάσουν προσεκτικά τους Οδηγούς Σπουδών των Τμημάτων που σκοπεύουν να δηλώσουν είναι επιτακτική για τους υποψήφιους. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να προαποφασίσουν εάν είναι έτοιμοι για τις απαιτήσεις σπουδών, αποφεύγοντας τις κακές επιλογές που οδηγούν σε αδιέξοδα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει ακολουθήσει παρόμοια πρακτική, μειώνοντας τον συντελεστή ΕΒΕ στις Στρατιωτικές Σχολές, προσπαθώντας να καλύψει τις κενές θέσεις. Από το 2026, αυτές οι σχολές θα ενταχθούν επίσης στο 3ο και 4ο Πεδίο, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει προβλήματα παρακολούθησης σπουδών και σχετικά με τη δικαιοσύνη στην πρόσβαση λόγω των διαφορετικών εξεταζόμενων μαθημάτων.
Είναι σαφές πως με το υπάρχον σύστημα εισαγωγής, συνεχίζεται η αναπαραγωγή προβλημάτων και ότι ίσως χρειάζεται μια αναθεώρηση του εξεταστικού συστήματος. Πηγή: naftemporiki.gr