Να έρθει το θέμα των επετειακών εκδηλώσεων για το 1821 στο Δημοτικό Συμβούλιο της Πάτρας ζήτησε ο δημοτικός σύμβουλος και εκπρόσωπος  της παράταξης «Πρωτεύουσα ξανά!» στο   Διοικητικό Συμβούλιο του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων, Νίκος Μοίραλης.

Ο κ. Μοίραλης επεσήμανε ότι το πρόγραμμα που υποβλήθηκε  στη σημερινή συνεδρίαση του Πολιτιστικού Οργανισμού είναι αποσπασματικές εκδηλώσεις που  δεν επιτυγχάνουν σε καμία περίπτωση τους στόχους της προβολής της Πάτρας ή της δημιουργίας υποδομών και σίγουρα δεν εστιάζουν στην ιστορία της πόλης με στόχο να τη φωτίσουν.

«Ο εορτασμός  των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 είναι μια ευκαιρία για να αναδειχθεί σε κάθε τόπο και σε κάθε περιοχή η ιδιαίτερη ιστορική της ταυτότητα και το ιδιαίτερο ιστορικό της αποτύπωμα σε σχέση με τα γεγονότα της εθνικής παλιγγενεσίας. Θα ανέμενε δηλαδή κανείς μια ολοκληρωμένη πρόταση για την Πάτρα, η οποία θα είχε προέλθει από τη σύσταση και λειτουργία μιας επιστημονικής επιτροπής η οποία θα είχε καταρτιστεί για το σκοπό αυτό και η οποία θα υποδείκνυε δράσεις και εκδηλώσεις, για τον εορτασμό με επίκεντρο την πόλη.

Δυστυχώς ούτε τέτοια επιτροπή είδαμε να συστήνει ο Δήμος Πατρέων, ούτε να ασχολείται ιδιαίτερα με το θέμα για το οποίο άλλοι Δήμοι στην περιοχή αλλά και πανελληνίως εργάζονται εδώ και μήνες.

Αντιθέτως φτάσαμε στον μήνα Μάρτιο, στον τρίτο μήνα δηλαδή του επετειακού έτους, για να ασχοληθούμε με το θέμα και αυτό στο πλαίσιο του Διοικητικού Συμβουλίου του Πολιτιστικού Οργανισμού και όχι στο πλαίσιο του Δημοτικού Συμβουλίου ως θα όφειλε να συζητηθεί ένα τόσο σημαντικό θέμα.

Πάμε τώρα στην ουσία.

Ο εορτασμός της επετείου των 200 χρόνων από την έναρξη της Επανάστασης του 1821 θα έπρεπε να εστιάζει σε τρία επίπεδα.

-Το ένα είναι η καταγραφή και ανάλυση των γεγονότων που αφορούν την πόλη με νέα ματιά και ως εφαλτήριο μιας ιστορικής πορείας  που θα μας οδηγήσει στο μέλλον με γνώση της ιστορικής διαδρομής και της σημασίας της για την θεμελίωση του νεότερου ελληνικού κράτους.

– Το δεύτερο είναι η ανάδειξη των προσωπικοτήτων που διαδραμάτισαν ενεργό ρόλο στην πόλη κατά την έναρξη της Επανάστασης, πριν και μετά από αυτή. Προσωπικότητες όπως ο Παπαδιαμαντόπουλος και ο Καρατζάς δεν έχουν τύχει της πανελλήνιας προβολής που θα έπρεπε και αυτό δεν θα συμβεί αν δεν μεριμνήσει για αυτό η πόλη τους.

Το τρίτο-και το σπουδαιότερο-  είναι το τι μας αφήνει αυτός ο εορτασμός. Τι μένει στην πόλη από αυτόν. Ποιες υποδομές.

Δυστυχώς στο πρόγραμμα που μας παρουσιάζετε σήμερα στο Διοικητικό Συμβούλιο του Πολιτιστικού Οργανισμού, το οποίο μας στείλατε την τελευταία στιγμή κατά παράβαση των όσων ορίζει η νομοθεσία  και το οποίο είναι το μόνο που μας έχει παρουσιάσει ο Δήμος μέχρι σήμερα, βλέπουμε κάποιες αποσπασματικές εκδηλώσεις που  δεν επιτυγχάνουν σε καμία περίπτωση τους παραπάνω στόχους και σίγουρα δεν εστιάζουν στην ιστορία της πόλης με στόχο να τη φωτίσουν.

Βλέπουμε κάποιες εικαστικές εκθέσεις στις πλατείες σε διαφημιστικά πλαίσια που αφορούν γενικά την επανάσταση στην Ελλάδα, βλέπουμε μια έκθεση στην Πινακοθήκη που αφορά τη έργα από τη συλλογή της για το 21, κάποιες εκδηλώσεις στο πλαίσιο της παγκόσμιας ημέρας μουσικής με σχήματα του Πολιτιστικού Οργανισμού σε πλατείες γενικά και αόριστα,  μια όπερα με τίτλο «Μάρκος Μπότσαρης» που θα παρουσιαστεί το καλοκαίρι στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ, μια μουσική παραγωγή του φεστιβάλ βασισμένη σε κείμενα Ρήγα Φεραίου, Διονυσίου Σολωμού και Μακρυγιάννη, ποιητικές βραδιές γενικά και αόριστα στο ΔΗΠΕΘΕ και ένα αφιέρωμα στα κλέφτικα τραγούδια.

Σε ό,τι αφορά την Πάτρα αυτή καθ΄ εαυτή και την ιστορία της σε σχέση με το 1821 βλέπουμε μόνο μια συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας για ένα σύντομο θεατρικό- όπως χαρακτηριστικά αναφέρετε- που αφορά τον Καρατζά. Ούτε καν τίνος είναι και πόσο σύντομο είναι δεν μας λέτε.

Σε ό,τι αφορά μάλιστα τις υποδομές, βλέπουμε ότι ετοιμάζετε πρόταση στο πρόγραμμα «Α. Τρίτσης» για να τοποθετηθεί φωτισμός, να καθαριστούν τα έργα τέχνης σε πλατείες με αγωνιστές του 1821 και να γίνει ένας οδηγός με λεπτομέρειες για τις πλατείες και τις προτομές τους.

Και κάπως έτσι, η Πάτρα λήγει και τους λογαριασμούς της με το 1821.

Θα είχε ενδιαφέρον να μας πείτε τι ύψους είναι αυτή η πρόταση για το «Α. Τρίτσης». Πόσο χρήματα διεκδικεί δηλαδή από αυτό ο Δήμος Πατρέων μέσω της πρόσκλησης «Ελλάδα 1821-2021» συνολικού προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ. Το να φωτίσουμε τα αγάλματα είναι το μόνο που ζητάει ο Δήμος της Πάτρας; Το μόνο που διεκδικεί; Και μάλιστα την ίδια ώρα που άλλοι Δήμοι, πολύ μικρότεροι από την Πάτρα διεκδικούν πολύ μεγαλύτερα ποσά έχοντας καταρτίσει πιο φιλόδοξες προτάσεις;

Το λέω αυτό γιατί στο συγκεκριμένο πρόγραμμα διαβάζουμε ότι ανάμεσα στις επιλέξιμες πράξεις είναι η ίδρυση και δημιουργία νέων μουσείων και μονίμων εκθέσεων, η ψηφιοποίηση ιστορικών αρχείων μουσειακού αποθέματος και πολιτιστικής κληρονομιάς (μιλάμε δηλαδή για υποδομές που μένουν σε μια πόλη), εκπαιδευτικές δράσεις και ψηφιακές εφαρμογές, έργα επιστημονικής τεκμηρίωσης της πολιτιστικής κληρονομιάς για την παραγωγή ψηφιακών εικονικών εκθέσεων που θα απαρτίζονται από πολιτιστικά αντικείμενα που θα ανήκουν σε διαφορετικά μουσεία ή χώρους και θα διατίθενται είτε μέσω του διαδικτύου είτε με τη μορφή ηλεκτρονικών εκδόσεων, αξιοποίηση της τεχνολογίας για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων στους χώρους που συνδέονται με την επανάσταση, ενίσχυση του πολιτιστικού τουρισμού με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών με συμβολή στην αύξηση της επισκεψιμότητας σε προορισμούς που συνδέονται με την επανάσταση και άλλα πολλά και ενδιαφέροντα. Από όλα αυτά, ο Δήμος Πατρέων, επέλεξε να καθαρίσει και να φωτίσει τις ήδη υπάρχουσες προτομές. Αυτό μου φαίνεται τουλάχιστον άστοχο.

Ούτε μελέτες για την Επανάσταση στην Πάτρα, ούτε διαδημοτικές συνεργασίες με τους όμορους Δήμους με θεματική συνάφεια, ούτε θεματικό μουσείο, ούτε ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια για την Επανάσταση, ούτε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο (διαβάζουμε ότι αντί να κάνετε διάλογο έχετε απλά αποστείλει μια πρόταση για συμμετοχή σε κάποια εκδήλωση), ούτε δημιουργία  ιστορικής – τουριστικής διαδρομής για την Πάτρα στόχος της  οποίας θα ήταν η αξιοποίηση και ανάδειξη περιοχών στην πόλη που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο κατά την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης…

Και βεβαίως ούτε λόγος για εκδηλώσεις που ψάχνουν το πράγμα λίγο παραμέσα, όπως θα μπορούσε π.χ. να είναι μια εκδήλωση – συνέδριο που θα εστιάζει στο πώς ο Εθνικός Διχασμός που ζήσαμε πολλές φορές στο παρελθόν λειτούργησε ως ανάχωμα στην πορεία της χώρας και κυρίως πώς μπορούμε σήμερα να αποφύγουμε αντίστοιχους διχασμούς και να προχωρήσουμε οι Έλληνες ενωμένοι, να φύγουμε μπροστά, τιμώντας τους αγώνες των προγόνων μας.

Ούτε δημιουργία λογότυπου, ούτε καμπάνια διαφημιστικής προβολής που θα αναδείξει την ιστορικότητα της Πάτρας και την συσχέτιση της με την έναρξη της Επανάστασης.

Η πρόταση που μας φέρνετε είναι ένα συνονθύλευμα εκδηλώσεων απλά και μόνο για διαχείριση της κατάστασης. Μια πρόταση που αποπνέει την αίσθηση ότι κάτι έπρεπε να κάνουμε και εμείς σαν πόλη και το κάνουμε.  Χωρίς στόχο, χωρίς έμπνευση, χωρίς κάτι που να μένει πίσω ως υποδομή και από αυτή την πρόκληση. Το μόνο που μένει είναι η βεβαιότητα ότι και το 2021 θα περάσει από την Πάτρα χωρίς να αφήσει πίσω του απολύτως τίποτα στην πόλη.

Η παράταξη μας ζήτησε αναβολή της συζήτησης του θέματος καθώς η εισήγησή μας έφτασε την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή και δεν δόθηκε στις παρατάξεις χρόνος τεκμηρίωσης ουσιαστικής θέσης. Δεν κάνατε δεκτό  αυτό το αίτημα.

Για όλους αυτούς τους λόγους και κυρίως για το γεγονός ότι- όπως σας προείπα- από την πρότασή σας δεν προκύπτει σχέδιο ανάδειξης της Πάτρας και της ιστορίας της, η παράταξή μας ψηφίζει λευκό και ζητάμε να έρθει το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο της Πάτρας και σε ευρεία συνεδρίαση με τη συμμετοχή αρμοδίων επί του θέματος φορέων  εξαιτίας της σοβαρότητάς του».

Πηγή: patrastimes.gr