Συνεχίζοντας την ανάλυση του ναυτιλιακού τομέα, ο Ηλίας Τσακίρης επεσήμανε ότι η στροφή των πλοιοκτητών σε πιο μακριές διαδρομές λόγω γεωπολιτικών εντάσεων υπάρχουν σημαντικές συνέπειες. «Η αποφυγή της διώρυγας του Σουέζ οδηγεί σε μεγαλύτερες διαδρομές που εκθέτουν τα πλοία σε λιγότερο ανεπτυγμένα λιμάνια. Αυτές οι εναλλακτικές διαδρομές αυξάνουν τον κίνδυνο ζημιών και καθυστερήσεων, καθώς και την πιθανότητα κλιμάκωσης μικρών περιστατικών σε σοβαρές αξιώσεις», εξήγησε.
Η αύξηση των ασφαλίστρων για τα hull των πλοίων κατά 7,2% το 2023, φτάνοντας τα 9,2 δισ. δολάρια, προήλθε από την ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου και την αύξηση των αξιών των πλοίων. Ο κ. Τσακίρης δήλωσε ότι οι πλοιοκτήτες επικεντρώνονται σε νέα πλοία προηγμένης τεχνολογίας για να ανταποκριθούν στις παγκόσμιες εμπορικές απαιτήσεις, ενώ οι ασφαλιστές επεκτείνουν τις καλύψεις τους αναλόγως. Ωστόσο, προειδοποίησε ότι η είσοδος νέας χωρητικότητας στην αγορά από υφιστάμενους ασφαλιστές ενδέχεται να φέρει προκλήσεις.
Ο γενικός διευθυντής του American Club (Europe) αναφέρθηκε επίσης στις αλλαγές στις αποζημιώσεις, σημειώνοντας αύξηση της συχνότητας και του κόστους των αποζημιώσεων το 2023, αν και αυτές παρέμειναν σε προ πανδημίας επίπεδα. Όπως σημείωσε, οι προοπτικές για το 2024 φαίνονται πιο σταθερές, ενώ ο κλάδος συνεχίζει να προσαρμόζεται στις νέες δυναμικές που αναδύονται μετά την πανδημία.
Επιπλέον, ο κ. Τσακίρης τόνισε την επιρροή των γεωπολιτικών εντάσεων, δηλώνοντας ότι οι ασφαλιστές γίνονται ολοένα και πιο επιφυλακτικοί όταν πρόκειται για πλοία που συνδέονται με περιοχές υψηλού κινδύνου. Οι κυρώσεις έχουν καταστήσει την ασφάλιση πλοίων που σχετίζονται με συγκεκριμένες χώρες, όπως οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, πιο πολύπλοκη, καθώς οι ασφαλιστές εξετάζουν προσεκτικά τους κινδύνους.
Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε στα περιβαλλοντικά ζητήματα που προκύπτουν από τις μεγαλύτερες ναυτικές διαδρομές, που οδηγούν σε αυξημένη κατανάλωση καυσίμου και εκπομπές ρύπων. «Η ανάγκη για βιωσιμότητα είναι πιο επιτακτική από ποτέ, με τις εταιρείες να εργάζονται για την μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της ναυτιλίας», ανέφερε ο κ. Τσακίρης.
Στο μέλλον, ο κλάδος ευελπιστεί να υποστηρίξει τη μετάβαση σε μια πιο βιώσιμη ναυτιλία, καταβάλλοντας προσπάθειες να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που προκύπτουν από τη γήρανση του στόλου και την αύξηση του «σκοτεινού στόλου» – πλοία με ασαφή ιδιοκτησία και συχνά αμφίβολη ταξινόμηση, τα οποία προκαλούν σημαντικούς κινδύνους για τις ναυτασφαλιστικές εταιρείες.
Οι προκλήσεις είναι πολλές, αλλά ο κ. Τσακίρης διαβεβαίωσε τη δέσμευση της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλίσεων (IUMI) στην προώθηση της αριστείας στον τομέα των ασφαλιστικών κινδύνων, θεωρώντας την εκπαίδευση και την τεχνογνωσία πιο σημαντικές από ποτέ.
Πηγή: naftemporiki.gr