Από την αρχή του έτους, παρατηρούνται διαφοροποιήσεις στις επιδόσεις της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου. Ορισμένες κατηγορίες πλοίων έχουν δείξει ανάπτυξη, άλλες παρουσιάζουν σταθερότητα και άλλες αντιμετωπίζουν προκλήσεις. Ναυλομεσίτες εκτιμούν ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν ισχυροί για το υπόλοιπο του 2024, αν και η ζήτηση θα μπορούσε να υποχωρήσει, λόγω των υψηλών αποθεμάτων που διαθέτουν οι εισαγωγείς.
Η αγορά των πλοίων τύπου capesize έχει σημειώσει αξιοσημείωτη άνοδο από τις αρχές Αυγούστου. Σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες της Xclusiv Shipbrokers, ο μέσος όρος χρονοναύλωσης πέντε διαδρομών έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 41%, φτάνοντας τα 26.826 δολάρια την ημέρα. Αυτή η θετική τάση οφείλεται κυρίως στην αυξημένη ζήτηση της Κίνας για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα, με τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος να φτάνουν τα 815 εκατομμύρια τόνους, καταγράφοντας αύξηση 5%.
Αντίθετα, ο τομέας των panamaxes αντιμετωπίζει πτωτικές τάσεις στην αγορά. Παρά τις πρόσφατες βελτιώσεις και μια αύξηση 19% από τις 6 Σεπτεμβρίου, ο συνολικός μέσος όρος χρονοναύλωσης παραμένει πτωτικός και επηρεάζει τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων. Πρόσφατες συναλλαγές υποδεικνύουν πτώση 10% στις τιμές, με αγοραστές να είναι πιο επιφυλακτικοί.
Στις άλλες κατηγορίες, τα πλοία τύπου supramax και handysize παρουσίασαν σχετικά σταθερές επιδόσεις. Ο μέσος όρος χρονοναύλωσης ενός supramax βρίσκεται σήμερα στα 14.256 δολάρια την ημέρα, ενώ στα handysize έφτασε στα 12.730 δολάρια την ημέρα.
Η Κίνα παραμένει κεντρικής σημασίας για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου. Η αύξηση των θαλάσσιων εισαγωγών τη φετινή χρονιά αφορά σε μεγάλο βαθμό τη χώρα, με το 39% των φορτίων να κατευθύνονται προς αυτήν. Οι ισχυρές εισαγωγές από την Κίνα υποστηρίζουν συνολικά την αγορά χύδην ξηρού φορτίου.
Η κατάσταση της ναυλαγοράς από το 2025 μπορεί να εξομαλυνθεί αν βελτιωθούν οι συνθήκες στην Ερυθρά Θάλασσα και στη Διώρυγα του Παναμά. Παρ’ όλα αυτά, η τρέχουσα τάση δείχνει ότι οι πλές μεγάλων αποστάσεων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, ενισχύοντας τις τιμές ναύλων.
Πηγή: naftemporiki.gr