Σημαντικός αντίκτυπος στη ναυτιλία παρατηρείται λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων, ιδιαίτερα στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με τον οίκο VesselsValue. Η ανάλυση προειδοποιεί ότι οι παραγγελίες για φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια θα ανακάμψουν, ενώ η ζήτηση για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοία LNG/LPG θα έχει πτωτική πορεία. Παρά την προβλεπόμενη αύξηση των παραγγελιών για φορτηγά και δεξαμενόπλοια, αναμένεται συνολική συρρίκνωση του order book λόγω αύξησης των παραδόσεων.
Αναλύοντας την κατάσταση στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, επισημαίνεται ότι η παραγγελία νέων πλοίων συνεχίζεται με θετικό ρυθμό. Το 2024 θα υπάρξει μια μετριοπαθής αύξηση στην δραστηριότητα παραγγελιών, αγγίζοντας τα 36 εκατ. DWT, παρά το χαμηλό πρόγραμμα παραδόσεων για το εν λόγω έτος. Μεγάλο ενδιαφέρον παρατηρείται και για τις εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας, οι οποίες αναμένεται να μειωθούν, αναγκάζοντας την Ευρώπη να στραφεί σε προμήθειες από τις ΗΠΑ και τη Λατινική Αμερική.
Αναφορικά με τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η VesselsValue σημειώνει αύξηση 22,4% στη ζήτηση στο ανατολικό εμπόριο του Ειρηνικού, με συνολική αύξηση 3,3% κατά μέσο όρο ετησίως για την περίοδο 2024-2027. Η πρόβλεψη για το 2024 είναι 14,9%, με την αναδρομολόγηση γύρω από την Αφρική να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Οι ναύλοι αναμένονται σε υψηλά επίπεδα για το 2024, δεδομένου της πρόσφατης αύξησης στη ζήτηση.
Στον τομέα της μεταφοράς αερίου, οι προβλέψεις για τη παραγωγή υγραερίου των ΗΠΑ είναι λιγότερο αισιόδοξες. Αν και οι εξαγωγές είναι ισχυρές, αναμένεται μικρότερη αύξηση της παραγωγής για το υπόλοιπο του έτους, με προοπτική αύξησης 4,4% το 2024. Οι πλοιοκτήτες επενδύουν σε νέες παραγγελίες VLAC, προσπαθώντας να προσαρμοστούν στις ανάγκες της αγοράς.
Οι γεωπολιτικές καταστάσεις, ιδίως οι επιθέσεις από τους Χούθι, προκαλούν τόσο κινδύνους όσο και ευκαιρίες για τη ναυτιλία. Αν και η αναδρομολόγηση πλοίων έχει θετική επίδραση σε διάφορους τομείς της, η σύγκρουση εισάγει μεγάλη αβεβαιότητα. Οι αναλυτές προειδοποιούν πως μια ξαφνική παύση επιθέσεων θα μπορούσε να έχει αρνητικές συνέπειες, ενώ οι παρατεταμένες διατάραξεις θα μπορούσαν, αντίθετα, να προσφέρουν ανοδικές προοπτικές.
Έτσι, η ναυτιλία αντιμετωπίζει μια περίοδο προσαρμογής και αβεβαιότητας, με τις παραγγελίες και τις τιμές να αναμένονται να κυμανθούν ανάλογα με τις εξελίξεις στις γεωπολιτικές συνθήκες. Πηγή: naftemporiki.gr