«Εξορκισμό» των κακοδαιμονιών στην ίδρυση επιχειρήσεων υπόσχεται το σχέδιο νόμου για την απλοποίηση της αδειοδότησης επιχειρήσεων που κατατέθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης, αν και αφήνει πρακτικά ανεξέλεγκτες ή ιδιωτικοποιεί κρίσιμες δραστηριότητες ● Ο βασικός κορμός είναι επέκταση του νόμου 4442/2016 του ΣΥΡΙΖΑ, ώστε να περιλαμβάνει δραστηριότητες που είχαν αφεθεί εκτός.

Σε νομοσχέδιο-«μπάμπουσκα», που κρύβει μέσα του πολλές επί μέρους ρυθμίσεις, μετατράπηκε το σχέδιο νόμου για την απλοποίηση της αδειοδότησης επιχειρήσεων που κατατέθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης και συζητιέται στη Βουλή.

Ο βασικός κορμός του νομοσχεδίου αποτελεί επέκταση του νόμου 4442/2016 του ΣΥΡΙΖΑ, ώστε να περιλαμβάνει επιχειρηματικές δραστηριότητες που είχαν αφεθεί εκτός (από λουνα-παρκ και παγοδρόμια, μέχρι σχολές ναυαγοσωστικής, συνεργεία, επιχειρηματικά πάρκα κ.α.). Η αλλαγή φιλοσοφίας που εισήγαγε ο προηγούμενος νόμος είναι ότι έφερνε «τούμπα» τη μέχρι τότε διαδικασία των εκ των προτέρων ελέγχων, επιτρέποντας την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας με μια απλή γνωστοποίηση και κατάθεση δικαιολογητικών, μεταθέτοντας τον έλεγχο εκ των υστέρων, ανάλογα με κριτήρια επικινδυνότητας. Στην πράξη ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να καρπωθεί την πατρότητα του εκσυγχρονιστικού νομοσχεδίου, αφού τα θεμέλια μπήκαν το 2014, σε αντίστοιχο νομοσχέδιο του τότε υπουργού Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, που καταρτίστηκε καθ’ υπόδειξη της Παγκόσμιας Τράπεζας και της τρόικας, με επιθετικά νεοφιλελεύθερη λογική, εισάγοντας το κριτήριο της «αυτοσυμμόρφωσης» των επιχειρήσεων και των ελεγκτών από ιδιωτικούς φορείς.

Η Παγκόσμια Τράπεζα είναι παρούσα στο σκεπτικό του νέου νομοσχεδίου. Στην προμετωπίδα της αιτιολογικής έκθεσης αναφέρεται ότι «σύμφωνα με τους δείκτες κατάταξης της Παγκόσμιας Τράπεζας (doingbusiness), η Ελλάδα κατατάσσεται σε εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο ως προς τη φιλικότητα έναντι των επενδύσεων» και ότι το νομοσχέδιο θεραπεύει αυτές τις κακοδαιμονίες.

Ωστόσο ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες και αυτές είναι πάρα πολλές στις 224 σελίδες και τα 60 άρθρα του νομοσχεδίου, τα οποία περιλαμβάνουν τροποποιήσεις σε άλλα 100 άρθρα του προϋπάρχοντος νόμου. Μεταξύ άλλων απονεκρώνεται η Διεύθυνση Σημάτων της Γραμματείας Εμπορίου, αφού η καταχώριση των εμπορικών σημάτων μεταφέρεται στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Ο σύλλογος υπαλλήλων της γραμματείας έχει καταγγείλει ότι εκχωρούνται σημαντικές δραστηριότητες που αποφέρουν έσοδα στο Δημόσιο.

ΒΙΠΕ χωρίς έλεγχο

Προβληματισμούς εγείρει η διάταξη για τα βιομηχανικά και επιχειρηματικά πάρκα, τα οποία μπορούν να ξεκινάνε τη λειτουργία τους με απλή γνωστοποίηση δραστηριότητας, χωρίς να προηγείται έλεγχος ότι πληρούν τις προϋποθέσεις για την προστασία περιβάλλοντος, την υγεία και την ασφάλεια εργαζομένων κ.α.

Αλ. Χαρίτσης: «Με καθυστέρηση δυο χρόνων η μεταρρύθμιση»

Ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου άσκησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας αποτελεί μια στρατηγική μεταρρύθμιση, που ξεκινήσαμε στο υπουργείο Ανάπτυξης τον Οκτώβριο του 2015, με στόχο τη βελτίωση του οικονομικού περιβάλλοντος. Επειτα από πολύμηνη και εντατική διυπουργική δουλειά φέραμε στη Βουλή τα «δίδυμα» νομοσχέδια για την «Απλοποίηση Διαδικασιών Σύστασης Επιχειρήσεων» και το «Νέο Πλαίσιο Ασκησης Οικονομικής Δραστηριότητας», που ψηφίστηκαν συγκεντρώνοντας ευρεία πλειοψηφία (νόμοι 4441 και 4442/2016). Επιταχύναμε έτσι σημαντικά τη διαδικασία έναρξης μιας επιχείρησης, ενώ μετατοπίζοντας το βάρος ελέγχου στον χρόνο πραγματικής λειτουργίας της, εξασφαλίσαμε αποτελεσματική προστασία του δημοσίου συμφέροντος (περιβάλλον, δημόσια υγεία κ.λπ.). Ακολούθησε ο ν. 4512/2018 που θέσπισε ενιαίες αρχές και διαδικασίες για την εποπτεία και τους ελέγχους. Τέλος, με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Ασκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ – ΑΔΕ) ψηφιοποιήσαμε τις αδειοδοτικές και ελεγκτικές διαδικασίες. Είναι σημαντικό ότι, έστω και με καθυστέρηση σχεδόν δυο χρόνων, η μεταρρυθμιστική αυτή πρωτοβουλία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζεται με την ένταξη των υπολειπόμενων οικονομικών δραστηριοτήτων.

Πηγή: patrastimes.gr