Υποχρεωτική καθίσταται πλέον η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα. Αυτό ορίζει απόφαση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, η οποία κοινοποιήθηκε στα σχολεία, προκαλώντας τις αντιδράσεις των συνδικαλιστών. Με την αξιολόγηση η ηγεσία του υπουργείου στοχεύει στην αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, την ίδια στιγμή που ΟΛΜΕ και ΔΟΕ επιχειρούν, για πολιτικούς λόγους, να στήσουν για μία ακόμη φορά –συνέβη πέρυσι– χαρακώματα κατά της αξιολόγησης, κηρύσσοντας αποχή από τις διαδικασίες της. Ωστόσο, οι νομικές υπηρεσίες των ομοσπονδιών έχουν επισημάνει τις συνέπειες παράβασης της νομοθεσίας για τους εκπαιδευτικούς, αλλά και νομολογία που δίνει επιχειρήματα στις ομοσπονδίες.

Συγκεκριμένα, το άρθρο 56 του νόμου 4823/2021 ορίζει ότι «η παράλειψη στελέχους της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικού ή μέλους Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) να λάβει μέρος, να διευκολύνει ή να προβεί, ατομικώς ή συλλογικώς, ως μέλος του συλλόγου διδασκόντων ή ομάδων δράσεων σχολικών μονάδων και λοιπών εκπαιδευτικών ή υποστηρικτικών δομών, σε επιβαλλόμενη ή απλώς προβλεπόμενη από τον νόμο άσκηση αρμοδιότητας ή ενέργεια που αφορά τον προγραμματισμό, την αυτοαξιολόγηση ή εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση του έργου των σχολικών μονάδων και των ως άνω δομών ή σε οποιοδήποτε στάδιο της αξιολογικής διαδικασίας στελέχους της εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικού και ιδίως η παραβίαση οιασδήποτε από τις υποχρεώσεις τους, όπως αυτές καθορίζονται στα άρθρα του νόμου 4547/2018 και του παρόντος περί αξιολόγησης των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών, συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα, το οποίο τιμωρείται με τις πειθαρχικές ποινές του άρθρου 109 του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα». Οι ποινές είναι πρόστιμο ίσο με τον μισθό ενός μηνός, πάγωμα μισθολογικής εξέλιξης, καθαίρεση στελεχών και αποκλεισμός από θέσεις στελεχών για οκτώ χρόνια.

Από την άλλη, από τους οδηγούς αξιολόγησης που έχει στείλει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) στα σχολεία καταδεικνύεται ότι το βάρος δίνεται στο εκπαιδευτικό έργο, και δη στην τηλεκπαίδευση εν μέσω πανδημίας. Πώς οργανώθηκε και λειτούργησε η τηλεκπαίδευση; Ποια ήταν τα προβλήματα στο σχολείο και πώς αντιμετωπίστηκαν; Πώς επιχειρήθηκε να διασφαλιστεί η ενεργός συμμετοχή των μαθητών; Πρόκειται για ορισμένα από τα ερωτήματα στα οποία το ΙΕΠ ζητάει από τα σχολεία να απαντήσουν.

Την ίδια στιγμή, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θεωρείται πολύ… light. Ενδεικτικά, κάθε εκπαιδευτικός θα αξιολογείται ατομικά σε 4βαθμη κλίμακα και θα χαρακτηρίζεται ως μη ικανοποιητικός, ικανοποιητικός, πολύ καλός, εξαιρετικός. Οι εκπαιδευτικοί που θα κρίνονται ως μη ικανοποιητικοί και ικανοποιητικοί θα οδηγούνται σε επιμόρφωση. «Γιατί να αντιδράσει κάποιος σε αυτά;», δήλωσε στην «Κ» έμπειρος συνδικαλιστής, εννοώντας ότι δεν υπάρχει ουσιαστικά «ποινή» για τους εκπαιδευτικούς που θα κριθούν μη ικανοποιητικοί. Το μόνο είναι πως θα υστερούν στη μοριοδότηση για διοικητικές θέσεις. Ο ίδιος πρόσθεσε πως δεν προβλέπεται ποσόστωση ανώτατης κατανομής των εκπαιδευτικών ανά αξιολογική κατηγορία. «Ολοι θα μπορούν να κριθούν πολύ καλοί ή εξαιρετικοί, δεν υπάρχει όριο» δήλωσε ο συνδικαλιστής, που έχει μακρά θητεία στις τάξεις του ΠΑΣΟΚ και θεωρεί τις ρυθμίσεις «απόλυτα εφαρμόσιμες».

Βεβαίως, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες αντιδρούν στην αξιολόγηση, όπως συνέβη και κατά το προηγούμενο σχολικό έτος. «Το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση με τυφλή εμμονή, δίχως να λαμβάνουν υπόψη το 95% των εκπαιδευτικών οι οποίοι ακύρωσαν με τη συμμετοχή τους στην απεργία – αποχή που κήρυξε το Δ.Σ. της ΔΟΕ την απόπειρα επιβολής της υπουργικής απόφασης για την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο τον Φεβρουάριο του 2021, προχώρησαν στην ψήφιση του ν. 4823/21 (σε συνέχεια και ολοκλήρωση του καταδικασμένου από την εκπαιδευτική κοινότητα ν.4692/2020) και (προ ημερών) στην έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης» λέει η ΔΟΕ. Ανάλογη είναι η θέση της ΟΛΜΕ.

Στο ίδιο πλαίσιο χθες, ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης δήλωσε ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στηρίζει απερίφραστα τον αγώνα των εκπαιδευτικών για ένα ποιοτικό, συμπεριληπτικό, δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά και δεσμεύεται ότι θα καταργήσει τις διατάξεις των νόμων 4692/2020 και 4823/2021, αποκαθιστώντας άμεσα τους απεργούς εκπαιδευτικούς σε περίπτωση που η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας προχωρήσουν σε οποιαδήποτε αντισυνταγματική κύρωση σε βάρος τους».

ochi-kai-stin-ipia-axiologisi-apo-toys-ekpaideytikoys0Οι ομοσπονδίες ανεβάζουν τους τόνους

«Αντιδραστική αξιολόγηση». Αυτός είναι ο όρος που χρησιμοποιεί η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) όχι μόνο κατά του νόμου της νυν ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, αλλά και των προηγουμένων. Οι αντιδράσεις των συνδικαλιστών αποδίδονται σε πολιτικούς λόγους αλλά και στην αντίληψη ότι όποια αξιολόγηση υποκρύπτει την πρόθεση των κυβερνώντων να προχωρήσουν σε απολύσεις.

Χαρακτηριστικά η ΔΟΕ αναφέρει ότι «κοινό χαρακτηριστικό όλων αυτών των ψευδεπίγραφων, αντιεκπαιδευτικών νομοθετημάτων (σ.σ. της νυν κυβέρνησης) είναι η συνέχεια αντίστοιχων προσπαθειών όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων για την επιβολή της αντιδραστικής αξιολόγησης».

Πηγή: patrastimes.gr