Φθηνότερο το καλάθι σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες

Φθηνότερο το καλάθι σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες

Φθηνότερα σε σύγκριση με χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Ισπανία και η Ρουμανία είναι το μέσο καλάθι σούπερ μάρκετ για τους Έλληνες καταναλωτές, σύμφωνα με επαναλαμβανόμενη έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η ανάλυση δείχνει ότι η Γερμανία έχει το ακριβότερο καλάθι με 33% υψηλότερες τιμές, ακολουθούν η Γαλλία με 25%, το Ηνωμένο Βασίλειο με 19% και η Ιταλία με 14%. Το καλάθι στην Πορτογαλία είναι ακριβότερο κατά 3% και στην Ισπανία κατά 5%, ενώ η Ρουμανία βρίσκεται σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με την Ελλάδα.

Η εικόνα αλλάζει αν αφαιρεθεί ο ΦΠΑ, καθώς τότε οι επτά χώρες έχουν υψηλότερο μέσο καλάθι σε σύγκριση με την Ελλάδα. Σημαντική είναι η διαφορά στον ΦΠΑ που ισχύει σε κάθε χώρα, με τον ελληνικό ΦΠΑ να είναι 13%. Αντίθετα, χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία εφαρμόζουν πολύ χαμηλότερους συντελεστές. Σε πολλές άλλες χώρες της Ε.Ε., τα τρόφιμα και τα ποτά υπάγονται σε χαμηλότερους συντελεστές, γεγονός που επηρεάζει άμεσα τις τιμές στην ελληνική αγορά.

Σημαντικοί παράγοντες που πρέπει να εξετάζονται όταν συγκρίνονται οι τιμές μεταξύ διαφορετικών χωρών περιλαμβάνουν το ύψος των φόρων, την αγροτική και βιομηχανική παραγωγή, καθώς και τις κατανάλωσες συνήθειες. Το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει ότι η ελληνική αγορά προσφέρει στους καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα στο τυπικό καλάθι σε ανταγωνιστικές τιμές, αποτέλεσμα οργανωμένων προσπαθειών για συγκράτηση των τιμών τα τελευταία χρόνια. Η τάση αυτή παραμένει σταθερή τα τελευταία 12 χρόνια.

Η έρευνα βασίζεται σε στοιχεία από συγκριτικές πλατφόρμες τιμών και τιμοληψίες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καλύπτοντας συνολικά 42 κατηγορίες προϊόντων. Σημειώνεται ότι οι τιμές αφορούν μόνο αλυσίδες σούπερ μάρκετ και έχουν συλλεχθεί από αναγνωρίσιμες πηγές και παρατηρητήρια τιμών.

Το γενικό συμπέρασμα της ανάλυσης καταδεικνύει ότι οι Έλληνες καταναλωτές επωφελούνται από χαμηλότερες τιμές, την ώρα που η διαχρονική σύγκριση της ελληνικής αγοράς με τις εν λόγω χώρες δείχνει ότι οι τιμές παραμένουν πιο φτηνές, αν και με μικρές διακυμάνσεις.

Πηγή: naftemporiki.gr