Η Ιαπωνία, γνωστή και ως Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, βρέθηκε ξαφνικά σε μια κατάσταση καινοφανούς έλλειψης ρυζιού, κλονίζοντας την φήμη της ότι καλύπτει το 100% των αναγκών της. Σήμερα, τα σούπερ μάρκετ βρίσκονται αντιμέτωπα με άδεια ράφια, καθώς η προμήθεια ρυζιού για τα 125 εκατομμύρια κατοίκους της χώρας κινδυνεύει. Ορισμένες αλυσίδες, όπως η Ito-Yokado, έχουν περιορίσει τις πωλήσεις σε ένα πακέτο ανά οικογένεια, ενώ οι τιμές του ρυζιού έχουν φτάσει σε επίπεδα 30 ετών.
Τα αποθέματα ρυζιού στα καταστήματα, σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας, έχουν μειωθεί στους 1,56 εκατ. τόνους τον Ιούνιο, καταγράφοντας πτώση 20% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και τα χαμηλότερα επίπεδα από το 1999, όταν συγκεντρώθηκαν για πρώτη φορά συγκρίσιμα στοιχεία. Οι κύριοι παράγοντες της κρίσης είναι η μείωση της παραγωγής λόγω υψηλών θερμοκρασιών και έλλειψης νερού, καθώς και η σύγκριση του ρυζιού με άλλα αγροτικά προϊόντα, όπως το σιτάρι.
Το ρύζι λόγω των τελευταίων οικονομικών συνθηκών παρουσίασε αύξηση στη ζήτηση. Με την έλευση του 2024, για πρώτη φορά μετά από δέκα χρόνια, η ζήτηση για ρύζι ανήλθε σε 7 εκατομμύρια τόνους, σημαντικά αυξημένη από το προηγούμενο έτος. Εν τω μεταξύ, η χώρα κατέγραψε ρεκόρ τουριστών, υποδέχοντας 21 εκατομμύρια επισκέπτες από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο 2024. Η αύξηση της ζήτησης, συνδυασμένη με τις κακές καιρικές συνθήκες, δημιούργησε πρόσθετες πιέσεις στην ήδη ασθενή παραγωγή.
Η πολιτική περιορισμού της γεωργικής γης έχει μειώσει την καλλιεργούμενη έκταση ρυζιού κατά 20% την τελευταία δεκαετία. Ταυτόχρονα, το 90% των παραγωγών ρυζιού είναι άνω των 60 ετών, γεγονός που καθιστά δύσκολη την αποκατάσταση της παραγωγής. Η κλιματική αλλαγή επιβάλει επίσης προκλήσεις, καθώς η φύτευση ανθεκτικών ποικιλιών ρυζιού είναι αναγκαία και οι εν λόγω ποικιλίες αντιπροσωπεύουν μόλις το 14% της παραγωγής.
Η κυβέρνηση της Ιαπωνίας ελπίζει ότι η νέα σοδειά ρυζιού που θα διατεθεί μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου θα προσφέρει βραχυπρόθεσμες λύσεις στην έλλειψη. Ωστόσο, η μακροπρόθεσμη αντιμετώπιση απαιτεί έναν στρατηγικό σχεδιασμό για την ενίσχυση της προσφοράς ρυζιού στην Ιαπωνία και την προσαρμογή στις νέες πραγματικότητες της αγοράς.
Πηγή: naftemporiki.gr