Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), ο δείκτης εξέλιξης τιμών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ παρουσίασε σταθεροποίηση το εννεάμηνο 2024, με αύξηση μόλις 0,24% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα το 2023. Οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Σεπτέμβριο 2024 αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 0,91% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2023. Εντούτοις, 10 από τις 23 κατηγορίες προϊόντων καταγράφουν μείωση τιμών, ενώ 13 κατηγορίες δείχνουν αύξηση.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις εντοπίζονται σε απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-7,39%), βρεφικές τροφές (-5,31%), καθώς και τρόφιμα και είδη για κατοικίδια (-3,12%). Αυτές οι μειώσεις συνδέονται με την ομαλοποίηση της αγοράς μετά την πανδημία και με τις μειώσεις στις τιμές παραγωγών σε συγκεκριμένα προϊόντα.
Αντίστοιχα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν σε φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (8,61%), ορεκτικά (6,65%) και διάφορα είδη πρωινού (4,12%). Οι διεθνείς τιμές προϊόντων όπως ο καφές και το κακάο επηρεάζουν τις τιμές των γλυκών και των ροφημάτων, καθώς οι καιρικές συνθήκες και η εποχικότητα παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των τιμών.
Οι λόγοι που συντελούν στη συγκράτηση των τιμών περιλαμβάνουν τη σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και την ομαλοποίηση της αγοράς, γεγονός που ευνοεί τη σταθερότητα στις τιμές. Επίσης, η ενίσχυση των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω μεγαλύτερης γκάμας επηρεάζει θετικά την αγορά.
Τα δεδομένα προκύπτουν από το γεγονός ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ λειτουργούν υπό αυστηρό θεσμικό πλαίσιο και προσφορές, με τη συγκράτηση των τιμών να γίνεται πιο γρήγορα λόγω αυξημένης κυκλοφοριακής ταχύτητας των αποθεμάτων.
Πηγή: naftemporiki.gr