Έχοντας «κάψει» ρευστό δεκάδων εκατομμυρίων σε μηνιαία βάση, έχοντας λάβει ήδη πιστωτικές γραμμές και δάνεια εκατοντάδων εκατομμυρίων και με τους επόμενες μήνες μέσα στο χειμώνα να προδιαγράφονται ζοφεροί αφού το πτητικό έργο θα περιορίζεται μόλις στο 10% με 20% του προβλεπόμενου- καλώς εχόντων των πραγμάτων- ο κλάδος των αερομεταφορών στη χώρα μας πλέον διανύει τη χειρότερη φάση εν μέσω πανδημίας.

Τα αποτελέσματα της Aegean με τις καθαρές ζημιές των 187,1 εκατ. στο εννεάμηνο του 2020 και τον κύκλο εργασιών στο 1/3 ή αλλιώς στα 342,5 εκατ. ευρώ έναντι 1,031 δισ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου- Σεπτεμβρίου του 2019, δίνουν την απάντηση γιατί τώρα, στη δεδομένη συγκυρία, επελέγη τελικά η λύση της κρατικής στήριξης, με 120 εκατ. ευρώ σε συνδυασμό και με την ιδιωτική συμμετοχή από τους μετόχους κατά το ήμισυ της κρατικής ενίσχυσης, δηλαδή ύψους 60 εκατ. ευρώ.

Η Aegean στο τέλος Σεπτεμβρίου είχε ένα σύνολο δανειακών υποχρεώσεων (τραπεζικός δανεισμός και ομολογιακό δάνειο) ύψους 290 εκατ. ευρώ, ποσό που ανεβαίνει τελικά στα 440 εκατ. ευρώ αν ληφθούν υπόψη και τα επιπλέον κεφάλαια των 150 εκατ. ευρώ με την άντληση επιπρόσθετου δανεισμού με την εγγύηση της ΕΑΤ (Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα).

Πέραν της στήριξης του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα σε οριακό πλέον σημείο, βρίσκονται και τα ελληνικά αεροδρόμια, κι έστω κι αν οι εταιρείες διαχείρισης έχουν κάνει όλο το προηγούμενο διάστημα χρήση των μέτρων που διέθεσε το κυβερνητικό επιτελείο συνολικά για την στήριξη της αγοράς και της απασχόλησης, η περαιτέρω μείωση της επιβατικής κίνησης λόγω των lockdowns και των ταξιδιωτικών περιορισμών περιορίζουν κι άλλο τις αντοχές με ό,τι αυτό συνεπάγεται για επιπλέον ενίσχυση. Κι αυτό σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, όπου πάνω από τους 7 στους 10 διεθνείς ταξιδιώτες έρχονται αεροπορικώς, ενώ η άμεση δραστηριότητα του τουρισμού αντιστοιχεί στο 12,5% του ΑΕΠ (23,4 δισ. ευρώ) και η συνολική από 27,5% έως 33,1% (άμεσα και έμμεσα από 51,6 δις. έως 62,1 δισ. ευρώ) με βάση τα νούμερα του 2019 και τα στοιχεία από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι μόλις πρίν από λίγες ημέρες, στην εκδήλωση που διοργάνωσε διαδικτυακά η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών ΙΑΤΑ, ο διευθύνων σύμβουλος της «Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών» κ. Γιάννης Παράσχης έθεσε τον πήχη πολύ χαμηλά και για το 2021 προδιαθέτοντας για μεγάλο κενό στα έσοδα του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας. Για φέτος η πρόβλεψη για το Ελ. Βενιζέλος -που σημειωτέον έχει αναστείλει τις προγραμματισμένες επενδύσεις λόγω της πανδημίας- είναι για επιβατική κίνηση στο 1/3 σε σύγκριση με αυτή του 2019. Επιπλέον και το 2021 το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας δε θα έχει πάνω από το 50% της κίνησης που είχε το 2019, έτος ορόσημο με μία επιβατική κίνηση (εσωτερικού- εξωτερικού) για πρώτη φορά πάνω από 25,5 εκατ..

Και πράγματι η χειμερινή περίοδος, πέρα από αβέβαιη προδιαγράφεται και παραπάνω από περιορισμένη από πλευράς αντικειμένου και δραστηριότητας από όλες τις αεροπορικές, εγχώριες και ξένες. Ηδη, όλες οι εταιρείες έχουν περικόψει μέσα στο Νοέμβριο τα ήδη …περιορισμένα δρομολόγια και συχνότητες, ενώ από πλευράς της Aegean, το επόμενο διάστημα αλλά και τους πρώτους μήνες του 2021, κατά τη διάρκεια δηλαδή της χειμερινής σεζόν, το πλάνο αναφέρει ότι θα πετάει με δραστηριότητα χαμηλότερη του 20% σε σύγκριση με το πρόγραμμα υπό φυσιολογικές συνθήκες.

Ιλιγγιώδεις οι ζημιές στον κλάδο
Οι εξελίξεις στην Ελλάδα έρχονται την ίδια στιγμή που η ΙΑΤΑ (εκπροσωπεί περίπου 290 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως που με τη σειρά τους πραγματοποιούν το 82% της παγκόσμιας εναέριας κυκλοφορίας) αναθεωρεί τώρα για μία ακόμη φορά επί τα χείρω τις προβλέψεις τόσο για τη φετινή χρονιά όσο και το 2021.

Έτσι εκτιμάται ότι για το 2020 οι καθαρές ζημιές στις αεροπορικές θα διαμορφωθούν στα 118,5 δισ. δολάρια, σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με την πρόβλεψη του Ιουνίου όπου το αντίστοιχο νούμερο προβλεπόταν στα 84,3 δισ. δολάρια. Υπερδιπλάσιες του αρχικώς αναμενομένου είναι και οι προβλεπόμενες ζημιές για το 2021 φθάνοντας τα 38,7 δισ. δολάρια από την πρόβλεψη των 15,8 δισ. δολαρίων του περασμένου Ιουνίου.

Η ΙΑΤΑ αναφέρεται και στα προγράμματα στήριξης που έχουν παράσχει οι κυβερνήσεις παγκοσμίως: «Η ανάγκη για οικονομική στήριξη παραμένει κρίσιμη. Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο έχουν ήδη παράσχει 173 δισ. δολάρια τις αεροπορικές, ωστόσο πολλά από τα προγράμματα στήριξης ήδη εξαντλούνται καθώς η πανδημία συνεχίζει για πολύ μεγαλύτερο διάστημα σε σύγκριση με τις αρχικές προβλέψεις. Η στήριξη των 173 δισ. δολαρίων ήταν επένδυση στην ανάκαμψη όχι μόνο για τις αεροπορικές αλλά και την παγκόσμια οικονομία από την στιγμή που κάθε θέση εργασίας στην αεροπορία υποστηρίζει 29 άλλες».

Όπως εκτιμάται, η αγορά θα παρουσιάσει σταδιακή βελτίωση την επόμενη χρονιά, κυρίως από το δεύτερο εξάμηνο και μετά, δεδομένου ότι και το πρώτο εξάμηνο του 2021 αναμένεται δύσκολο, ενώ η επαναφορά στα επίπεδα του 2019 δε θα έρθει πριν το 2024.

«Η επιθετική πολιτική μείωσης του κόστους από πλευράς των εταιρειών σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης κατά τη διάρκεια του 2021 (λόγω του εκ νέου ανοίγματος των συνόρων με τεστ ή / και της ευρείας διαθεσιμότητας ενός εμβολίου) θα οδηγήσει το τέταρτο τρίμηνο του 2021 σε βελτίωση ώστε οι αεροπορικές να σταματήσουν τότε να καίνε ρευστό», αναφέρει η ΙΑΤΑ.

«Αυτή η κρίση δεν έχει τέλος, οι εταιρείες έχουν κάνει περικοπές στο κόστος κατά 45,8%, ωστόσο τα έσοδα είναι κάτω σε ποσοστό 60,9% κατά μέσο όρο. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι αεροπορικές θα έχουν ζημία 66 δολαρίων για κάθε επιβάτη που μεταφέρουν το 2020 οδηγώντας τελικά σε συνολικές απώλειες 118,5 δισ. δολαρίων. To γεγονός ότι το 2021 οι απώλειες θα είναι στα 38,7 δις. δολάρια δεν είναι για…πανηγυρισμούς. Χρειάζεται να ανοίξουν εκ νέου τα σύνορα χωρίς μέτρα καραντίνας, με εκτεταμένα όμως τεστ ώστε να ξεκινήσει ο κόσμος να ταξιδεύει ξανά».

Στο κάδρο μπαίνει πλέον και το εμβόλιο, αν ληφθεί υπόψη ότι μόλις χθές η αυστραλιανή Qantas, δια στόματος του διευθύνοντος συμβούλου της, ήταν η πρώτη αεροπορική που ανακοίνωσε ότι οι διεθνείς ταξιδιώτες θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι έχουν κάνει το εμβόλιο για τον Covid 19 (από την στιγμή που αυτά γίνουν ευρέως διαθέσιμα) πρίν την πτήση, κίνηση την οποία είναι θέμα χρόνου να ακολουθήσουν και οι άλλες αεροπορικές.

Πηγή: patrastimes.gr