Με τα φορτία που καλούνται να διαχειριστούν τα λογιστικά γραφεία να είναι μεγάλα καθώς τρέχουν πολλές υποχρεώσεις αλλά και ο οδικός χάρτης του ψηφιακού μετασχηματισμού της λογιστικής διαδικασίας των επιχειρήσεων, ήδη,  συζητείται το ενδεχόμενο παράτασης για μια σειρά από προθεσμίες.

Πιο συγκεκριμένα το μέτρο για την κάλυψη των παγίων δαπανών  από πού λήγει κανονικά στις 17 Ιουνίου εξετάζεται μήπως παραταθεί το τέλος του μήνα, ενώ έχει τεθεί και η επιμήκυνση του χρονοδιαγράμματος για την υποχρεωτική εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων -myDATA για όλες τις επιχειρήσεις που με βάση τα σημερινά δεδομένα αρχίζει την 1η Ιουλίου.

Το πρόγραμμα με την κάλυψη των παγίων δαπανών είναι ύψους 500 εκατ. ευρώ και αφορά στήριξη επιχειρήσεων με εργαζομένους, μέσω πιστωτικού που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή μελλοντικών φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων. Η ενίσχυση θα υπολογιστεί ως ποσοστό των παγίων δαπανών που πραγματοποιήθηκαν εντός του 2020 και δεν έχουν καλυφθεί από τις ενισχύσεις που έχουν δοθεί από το κράτος.

  • Το ποσοστό της ενίσχυσης θα διαφοροποιείται με βάση τη πτώση του τζίρου, καθώς θα είναι υψηλότερο για επιχειρήσεις που είχαν πτώση τζίρου άνω του 60%.

Οι επιχειρήσεις που θα είναι επιλέξιμες θα πρέπει να παρουσιάζουν ζημιά προ φόρων τουλάχιστον 30% είτε σε σχέση με τα ακαθάριστα έσοδά τους, είτε σε σχέση με τα συνολικά έξοδά τους για το 2020, να παρουσιάζουν πτώση τζίρου τουλάχιστον 30% το 2020 σε σχέση με το 2019. Η υποβολή των αιτήσεων γίνεται μέσω της πλατφόρμας «myBusinessSupport» της ΑΑΔΕ και

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δεδομένα του Ε3 είναι κομβικά για την ολοκλήρωση της αίτησης για τα πάγια και εάν δεν έχει οριστικοποιηθεί τότε δεν μπορεί να υποβληθεί η αίσθηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με  τα στοιχεία της ΑΑΔΕ μέχρι χθες είχαν υποβληθεί  30.116  έντυπα Ε3 , αριθμός που κρίνεται μικρός σε σχέση με το ενδιαφέρον που έχουν εκδηλώσει οι επιχειρήσεις για συμμετοχή στο πρόγραμμα.

Ως πάγιες δαπάνες χαρακτηρίζονται οι δαπάνες που κατέβαλε το 2020 η επιχείρηση για συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών, όπως αυτές αποτυπώνονται στο έντυπο Ε3 (παροχές σε εργαζόμενους, ασφαλιστικές εισφορές, ενέργεια, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες, ενοίκια, λοιπά λειτουργικά έξοδα, χρεωστικοί τόκοι και συναφή έξοδα) .

My Data

Με τις δηλώσεις να «τρέχουν» αλλά και τα διάφορα προγράμματα να εκκρεμούν οι λογιστές ζητούν, παράλληλα, μετάθεση της ημερομηνίας για την διαβίβαση στην πλατφόρμα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων – myDATA για όλες τις επιχειρήσεις.

 Όπως έχει ανακοινωθεί από την 1η Ιουλίου  2021 υποχρεωτικά όσα τιμολόγια εκδίδονται από την ημερομηνία αυτή και μετά θα πρέπει να διαβάζονται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας. ενώ  παραστατικά που εξέδωσαν  οι επιχειρήσεις κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, θα πρέπει να διαβιβαστούν στην πλατφόρμα myDATA μέχρι την 31η/10/2021.

Οδηγός για το My Data

Πάντως για την ενημέρωση των φορολογουμένων η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) εξέδωσε νέο οδηγό με ερωτήσεις και απαντήσεις για το πώς θα εφαρμοστούν στην πράξη τα ηλεκτρονικά βιβλία και στον οποίο, μεταξύ άλλων, επισημαίνονται τα εξής:

* Ποια η σειρά ενεργειών στην περίπτωση που μία Επιχείρηση υπογράψει σύμβαση με Πάροχο;

1. Ο Πάροχος και η Επιχείρηση συντάσσουν σύμβαση.

2. Η Επιχείρηση εντός 10 ημερών από την ημερομηνία σύνταξης της σύμβασης ανεξάρτητα εάν λαμβάνει τα κίνητρα ή όχι εξουσιοδοτεί στο TAXIS τον Πάροχο.

3. Η Επιχείρηση εντός 10 ημερών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της ηλεκτρονικής τιμολόγησης υποβάλλει τη Δήλωση Αποκλειστικής Έκδοσης Στοιχείων μέσω Παρόχου, ανεξάρτητα εάν θέλει να λάβει τα κίνητρα του άρθρου 71ΣΤ του ν.4172/2013.

Με την παραπάνω διαδικασία δημιουργείται μητρώο Παρόχων και Επιχειρήσεων που εκδίδουν ηλεκτρονικά τιμολόγια και τα διαβιβάζουν μέσω Παρόχου.

* Η Επιχείρηση Λήπτης για να λάβει τα κίνητρα του άρθρου 71ΣΤ του ν.4172/2013, από την αποδοχή των ηλεκτρονικών τιμολογίων με ηλεκτρονικό τρόπο και όχι χειρόγραφα χρειάζεται να έχει Πάροχο;

Όχι, ο Λήπτης για να μειωθούν τα έτη παραγραφής από 5 σε 4 δεν χρειάζεται να έχει Πάροχο αλλά μόνο να υποβάλει τη Δήλωση Αποδοχής Λήψης Ηλεκτρονικών Τιμολογίων, και από αυτό το χρονικό σημείο και μετά στο email που δηλώνει έχει την υποχρέωση να λαμβάνει τα ηλεκτρονικά τιμολόγια που του διαβιβάζει ο Πάροχος του Εκδότη.

* Ποια είναι η προθεσμία και ποιος ο τρόπος διαβίβασης των παραστατικών της Κατηγορίας Α1 – Αντικριζόμενα Παραστατικά Εκδότη ημεδαπής/αλλοδαπής για τις εξαιρούμενες Επιχειρήσεις της παρ. 1 του αρ. 5 της Α.1138/2020 για τα έτη 2020 και 2021 και συγκεκριμένα των οντοτήτων παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου (ΔΕΗ και λοιποί πάροχοι), της ΕΥΔΑΠ, των λοιπών οντοτήτων πώλησης ύδατος μη ιαματικού, των οντοτήτων παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και συνδρομητικής τηλεόρασης, των οντοτήτων εκμεταλλευτών διοδίων, των πιστωτικών ιδρυμάτων, καθώς και της Τράπεζας της Ελλάδος ώστε να διαβιβάζουν τα συγκεκριμένα δεδομένα, συγκεντρωτικά;

Κατ’ εξαίρεση για τα έτη 2020 και 2021, οι εν λόγω οντότητες διαβιβάζουν τα παραστατικά τους συγκεντρωτικά ανά μήνα και έως τις 20 του επόμενου μήνα εντός του οποίου εκδόθηκαν, τόσο για τις συναλλαγές λιανικής όσο και για τις συναλλαγές χονδρικής. Στην περίπτωση αυτή τα δεδομένα των εσόδων τους διαβιβάζονται στο σύνολό τους ως συναλλαγές λιανικής.

* Ο τρόπος εξόφλησης είναι υποχρεωτικό πεδίο και πρέπει να παρακολουθείται από την έκδοση του παραστατικού έως και την εξόφλησή του;

Ο τρόπος εξόφλησης είναι υποχρεωτικό πεδίο και διαβιβάζεται από τον Εκδότη με μία από τις παρακάτω τιμές που έχουν δοθεί αποτυπώνοντας ενδεικτικά τη διαδικασία εξόφλησης:

1. Επαγγ. Λογαριασμός Πληρωμών Ημεδαπής

2. Επαγγ. Λογαριασμός Πληρωμών Αλλοδαπής

3. Μετρητά

4. Επιταγή

5. Επί Πιστώσει

Στην περίπτωση διαφορετικού τρόπου εξόφλησης από αυτόν που είχε αρχικά διαβιβάσει η Επιχείρηση Εκδότης, δεν απαιτείται στην πρώτη φάση λειτουργίας η διόρθωσή του.

* Ποιο τρόπο πληρωμής επιλέγει η Επιχείρηση Εκδότης στην περίπτωση εξόφλησης συναλλαγής με πιστωτική κάρτα και ποιο στην περίπτωση εξόφλησης με χρεωστική κάρτα;

Στην περίπτωση εξόφλησης συναλλαγής με Πιστωτική κάρτα, η Επιχείρηση Εκδότης επιλέγει τρόπο εξόφλησης: «Επαγγ. Λογαριασμός Πληρωμών Ημεδαπής».

Στην περίπτωση εξόφλησης συναλλαγής με Χρεωστική κάρτα, η Επιχείρηση Εκδότης επιλέγει τρόπο εξόφλησης: «Μετρητά».

* Με ποιο τρόπο διαβιβάζονται τα μικροέξοδα από την Επιχείρηση Λήπτη που λαμβάνει αποδείξεις λιανικής (βενζίνες, γραφική ύλη κτλ.);

Οι Επιχειρήσεις της περίπτωσης αυτής διαβιβάζουν τα έξοδά τους με Τύπους Παραστατικών της Κατηγορίας Β1 – Μη Αντικριζόμενα Παραστατικά Λήπτη ημεδαπής/αλλοδαπής και συγκεκριμένα με 13.1 Έξοδα – Αγορές Λιανικών Συναλλαγών ημεδαπής/αλλοδαπής και 13.2 Παροχή Λιανικών Συναλλαγών ημεδαπής/αλλοδαπής ανά περίπτωση. Ο τρόπος διαβίβασης διενεργείται είτε συγκεντρωτικά με ΑΦΜ Εκδότη με εννέα μηδενικά «000000000», είτε ανά ΑΦΜ Εκδότη παραστατικού λιανικής, είτε μία μία. Σε κάθε περίπτωση διαβιβάζονται εντός της φορολογικής περιόδου ΦΠΑ που αφορούν, ανάλογα με το λογιστικό σύστημα που τηρεί ο Λήπτης (απλογραφικό – διπλογραφικό λογιστικό σύστημα).

* Στην περίπτωση που Επιχείρηση εκδώσει, είτε για συναλλαγές χονδρικής είτε για συναλλαγές λιανικής, παραστατικό με μηδενική αξία, έχει την υποχρέωση να το διαβιβάσει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;

Στην περίπτωση που εκδοθεί είτε παραστατικό χονδρικής, είτε παραστατικό λιανικής με μηδενική αξία είτε για μέρος, είτε για όλες τις γραμμές Σύνοψης, σε κάθε περίπτωση η Επιχείρηση Εκδότης υποχρεούται να το διαβιβάσει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA. Για τη γραμμή Σύνοψης που έχει μηδενική αξία διαβιβάζει χαρακτηρισμό συναλλαγών εσόδων ανά περίπτωση με 1.95 Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εσόδων, με τον σχετικό Τύπο Παραστατικού της Κατηγορίας Α1 και Α2.

* Μέχρι την νομοθέτηση του σχετικού άρθρου κυρώσεων για τη μη διαβίβαση, την εκπρόθεσμη διαβίβαση και την ανακριβή διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA ανεξάρτητα από την ημερομηνία υποχρεωτικής διαβίβασης που προβλέπεται στην Α.1138/2020, η ΑΑΔΕ μπορεί να επιβάλει πρόστιμα;

Όχι, το άρθρο 15Α του ν.4174/2013 που ορίζει την ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA έως ότου οριστούν δεν προβλέπει κυρώσεις. Έως τη νομοθέτηση του σχετικού άρθρου κυρώσεων δεν επιβάλλονται πρόστιμα για προγενέστερη περίοδο. Σε κάθε περίπτωση στην πρώτη φάση λειτουργίας προκρίνεται η συμμετοχή στη διαβίβαση δεδομένων, για τη σταδιακή εκπαίδευση του οικοσυστήματος της ελληνικής οικονομίας.

* Σε περιπτώσεις που η Επιχείρηση Εκδότης συναλλάσσεται με το Δημόσιο και κατά την έκδοση του παραστατικού δεν γνωρίζει τις κρατήσεις της σχετικής συναλλαγής υφίστανται κυρώσεις;

Μέχρι τη νομοθέτηση του σχετικού άρθρου κυρώσεων δεν επιβάλλονται πρόστιμα περί ανακριβούς διαβίβασης. Σε κάθε περίπτωση ο Λήπτης πριν από την έκδοση του σχετικού παραστατικού έχει την υποχρέωση, ειδικότερα όταν συντάσσεται σχετική σύμβαση π.χ. με το Δημόσιο, να ενημερώνει τον Εκδότη για τη σχετική διαδικασία εκκαθάρισης και πληρωμής του παραστατικού και ειδικότερα για τις σχετικές κρατήσεις που την αφορούν. Ειδικότερα στην πρώτη φάση λειτουργίας του έργου θα υπάρχει σχετική ανοχή κυρίως για τις B2G συναλλαγές.

* Για το έτος 2021 επιβάλλονται πρόστιμα στις περιπτώσεις εκπρόθεσμης διαβίβασης σε σχέση με τον πραγματικό χρόνο;

Όχι, για τους λόγους που αναφέρθηκαν παραπάνω. Αυτό δεν πρέπει να εκληφθεί ως μόνιμη και κανονική διαδικασία διαβίβασης, αλλά ως περίοδος ανοχής, εκπαίδευσης, ενημέρωσης και τελικής διαβίβασης με ένταση στα έσοδα.

* Πώς διαβιβάζονται τα δεδομένα της μεταβατικής περιόδου που σε κάθε περίπτωση υπάρχει η υποχρέωση να διαβιβαστούν μεταγενέστερα για το φορολογικό έτος 2021 σχετικά με τα έσοδα, τα έξοδα και τις εγγραφές τακτοποίησης εσόδων εξόδων;

Δεδομένου ότι το φορολογικό έτος 2021 είναι έτος ανοχής, εκπαίδευσης, ενημέρωσης, οι Επιχειρήσεις διαβιβάζουν τις συναλλαγές χονδρικής σχετικά με τα αξιακά δεδομένα τουλάχιστον με καθαρή αξία και τυχόν ΦΠΑ, τις συναλλαγές λιανικής συγκεντρωτικά ανά μήνα μέσω της λογιστικής εγγραφής εσόδων λιανικής από το Λογιστικό Πρόγραμμα – ERP είτε της Επιχείρησης, είτε του Λογιστή για όλες τις περιπτώσεις εσόδων λιανικής. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση εξόδων. Οι εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – εξόδων διαβιβάζονται είτε αναλυτικά, είτε συγκεντρωτικά έως την υποβολή της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος.

* Στην περίπτωση που η Επιχείρηση έχει φορολογικό έτος διαφορετικό από την 01/01/20xx έως 31/12/20xx, η περίοδος που αφορά μέρος από το προηγούμενο φορολογικό της έτος την καθιστά υπόχρεη να διαβιβάσει και όλο το προηγούμενο;

Όχι, στην περίπτωση αυτή η Επιχείρηση διαβιβάζει μόνο από την ημερομηνία υποχρεωτικής διαβίβασης και μετά. Σχετικά με το φορολογικό έτος που διαβιβάζει ολόκληρο στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, αυτό είναι το επόμενο.

* Η Εφαρμογή Έκδοσης Παραστατικών και Διαβίβασης της ΑΑΔΕ έχει όρια ή μπορούν να τη χρησιμοποιούν όλες οι Επιχειρήσεις;

Όχι, δεν έχει όρια, την Εφαρμογή Έκδοσης Παραστατικών και Διαβίβασης της ΑΑΔΕ μπορούν να τη χρησιμοποιούν όλες οι Επιχειρήσεις.

Πηγή: patrastimes.gr